Gilroy

10. února 2013 v 10:53 | Milllhause |  Film
Já ji dostanu. Fakt, už jsem to vlastně odstartoval.
Fajn, dejte mu akcelerátor.
Já ho nepotřebuju...
Přírodní, chemický?
Vzduchem nesený gilroy.
Mě taky jeden..

Tony Gilroy se narodil v roce 1956. Stalo se tak na Manhattanu v New York City, ve státě New York, kde taky pořád žije.
Jeho otec byl spisovatel a vlastník cen Tony a taky Pulitzerovy ceny; psal broadwayské hry, ve kterých hráli Elizabeth Taylorová, Martin Sheen nebo Frank Sinatra. Mimoto psal i filmové a televizní scénáře.
Tony se tedy potatil, i když se tolik nezaměřuje na divadlo, jako na film. Napsal spoustu scénářů, které došly do kin. Jedním z prvních byla hned odvážná adaptace knihy Stephena Kinga Dolores Claiborn; stalo se tak v roce 95, tedy v době, kdy už světlo světa spatřil Shawshank a obecně se vědělo, že převést Kingovy knihy do filmového formátu se povedlo jen pár jedincům. Kniha je psána z pohledu titulní představitelky a celou dobu čtenář vidí pouze jejím úhlem pohledu na věc, což je dost omezující, protože se zpovídá z vraždy.
Nicméně, Tony Gilroy uspěl. K úspěchu filmu pomohlo i to, že hlavní part hrála Kathy Bates a film režíroval Taylor Hackford (Hackford je předsedou sdružení amerických režisérů, a letos navrhnul Miloše Formana pro cenu za celoživotní dílo).
Snad protože mělo duo Gilroy/Hackford úspěch, navázali na spolupráci o dva roky později, kdy však vyprodukovali celosvětový hit Ďáblův advokát s Al Pacinem. Nešlo to ale tak lehce, protože Gilroy psal scénář tak, že film připomínal blockbuster, v čemž Al Pacino odmítnul (pětkrát) účinkovat. Hackford tedy text proškrtal a až pak se začalo točit.
Tony Gilroy byl možná smutný, že z toho blockbuster, při kterém se lidé cpou brambůrky a colou, nebyl. Měl štěstí, že zrovna končilo tisíciletí a lidé čím dál častěji mysleli na konec světa a jeho podoby. Mysleli na to i v Hollywoodu, kde vznikal jeden katastrofický film za druhým. Napsal tak scénář, který počítal s vyhlazením lidstva, pokud někdo v poslední vteřině filmu nestiskne tlačítko, a pro jistotu prodal text člověku, který se jmenoval Michael Bay - expert na monumentální exploze a dojení emocí ve slow motion záběrech, ve kterých nechyběly americké vlajky a (ta) obětí (těch) obětí. Štěstí se jen hrnulo, protože do hlavních rolí se nahrnul téměř tucet hollywoodských hvězd a vzniknul tak Armageddon.

Gilroy pokračoval v psaní, přičemž své další dva kusy i spoluprodukoval (ve filmu Bait hrál dokonce mladý Jamie Foxx). Filmy nijak zvlášť velký zájem nezaznamenaly a tak snad Gilroyovi došlo, že pokud má v Hollywoodu uspět, potřebuje k tomu alespoň jedno jméno tak zvučné, že se producenti nebudou rozpakovat dát na film peníze. Své by o tom mohli vyprávět třeba Affleck s Damonem, když psali Dobrého Willa Huntinga. Žili tehdy v krcálku pod Hollywoodským pahorkem spolu s Benovým bráchou Caseym a postupně popsali na dva tisíce stran, než z toho začali tlačit scénář. Scénář pak nabídli trhu v pondělí ráno a už ve čtvrtek odpoledne jej prodali. Jenomže film se z toho začal připravovat teprve ve chvíli, kdy se k filmu připojil Robin Williams. Bez jména tedy v LA nesvedete nic ani s oscarovou hmotou.
V roce 2000 se tak Gilroy dal potřetí dohromady s Hackfordem a vytvořili Životní zkoušku, kde obsadili Meg Ryan a Russela Crowea. Meg Ryan se během filmu Životní zkouška rozvedla. Film kdovíjak skvělý nebyl, ale z Gilroye samotného se pomalu začalo zvučné jméno stávat. Nakonec ke stvrzení, že takový status zaslouží, potřeboval dalších sedm let a tři scénáře.

Tony Gilroy se totiž začetl do románů Roberta Ludluma, a snad i viděl akční film Kdo je Bourne? z roku 88, kde si postavu zapomnětlivého agenta zahrál Richard Chamberlain. Film tehdy trval tři hodiny a deset minut, a tak Gilroy sednul za stůl a napsal to po svém.
Není se třeba rozkecávat o trilogii o Bournovi, kdy první díl natočil Doug Liman, který do filmu nevložil úvodní titulky a hlavní roli nabídnul nejdříve Bradu Pittovi. Mimochodem, snad u každého druhého filmu je napsáno, že ta role byla nabídnuta nejdříve Pittovi.
Že se z filmu stal super hit, všichni ví. K dalším dvěma filmům se přidal skvělý GreenGrass, tvořitel hutného napětí. Ten se však z Gilroyem tolik rád neměl, protože mu ve scénáři rád škrtal, a to Gilroy neměl nikdy rád ani u kámoše Hackforda.
V těch letech, kdy vznikala Bournovská trilogie, vznikala i trilogie Dannyho parťáků, se kterou Gilroy neměl nic společného, ale hrálo v ní několik jeho kámošů v čele s Damonem a Clooneym. Odtud debata ze začátku textu, kde si z Tonyho udělali legraci ve třetím dílu. Šprýmaři.

Ale zpátky k vážné práci. Gilroy se tedy zřejmě rozčílil, že si někdo dovolil škrtat jeho noty. A tak zase sednul ke stolu a napsal film Michael Clayton a tentokrát si i vydupal režii. Na projekt pak dali peníze George Clooney (který hrál hlavní roli), Steven Soderberg (tvůrce Dannyho parťáků) a Sydney Pollack (!). Natáčel v rodném New Yorku a film mu sestříhal vlastní brácha Dan (který žije s Renne Russo).
V poslední scéně filmu, kdy Michael Clayton opouští scénu, si tato postava sedne do taxíku a řekne řidiči, aby pouze jel (hlas taxikáře patří Gilroyovi, pokud byste ho chtěli slyšet). Po dobu závěrečných titulků jenom sledujeme Clooneyho výraz. Clooney prozradil, že se scéna točila za normálního provozu v městských ulicích, a každou chvíli prý slyšel:"Hej, Clooney! Sakra Georgi, podívej se na mě! Georgi!" a on se tak v tu dramatickou scénu jen snažil nesmát.
"Když budete mít chuť se na tu scénu podívat, tak vězte, že na film vůbec nemyslím. Bojuju sám se sebou, abych nezačal řičet smíchy."
Gilroy tedy zase uspěl a měl tak otevřené dveře k dalším projektům; napsal a natočil Dvojí hru s Julií Roberts, ale tento kousek kromě geniální úvodní scény moc radosti (mně) nepřinesl. Je ale fakt, že kvůli tomuto filmu jsem pochopil, že když vejdete do multiplexu na film, tak ten film hraje, i když na něj nikdo nepřijde. Přišli jsme totiž tehdy pozdě do kina, a koupili si lístky. Když jsem vešli do prázdného sálu, pomalu končily úvodní ukázky.
Tony Gilroy pak napsal film Na odstřel, kde hrál Russel Crowe, Ben Affleck a manželka kámoše Hackforda Helen Mirren. Snad proto, že Gilroy očividně psát umí, a navíc měl vždy k vlastní látce takový až otcovský vztah, svěřili mu režii dalšího filmu.
Protože Damon ani GreenGrass nechtěli mít s Bournem už nic společného, napsal Gilroy text podobným způsobem, jakým Cimrman adaptoval Shakespeara, když vydal Hamleta bez Hamleta.
Gilroy tak natočil Bourna bez Bourna, ale film nazval Bourne Legacy. I když film nedosáhnul chvály, jaké se těšila úvodní trilogie, průšvih to nebyl a Gilroy se tak dál drží v proudu.
Teď tedy nezbývá než čekat, co si zase napsal a kdo projekt zaštítí.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama